• Samochód osiągnął prędkość 280 km/h.
  • Niezwykłą prędkość osiągnięto dzięki silnikowi V8 o mocy 710 KM o pojemności 6,2 litra.
  • Grand Cherokee Trackhawk z układem hamulcowym Brembo wykazał się niezrównaną przyczepnością podczas jazdy po lodzie na jeziorze Bajkał.
  • Rekord ustanowiony został zgodnie z zasadami Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) i potwierdzony przez Rosyjską Federację Sportów Samochodowych (RAF).

Podczas tradycyjnych corocznych Dni Prędkości 2019 organizowanych w ramach Baikal Ice Motor Sports Festival w Rosji, Jeep® Grand Cherokee Trackhawk ustanowił rekord prędkości na lodzie w kategorii SUV-ów.

Zgodnie z danymi potwierdzonymi przez Rosyjską Federację Sportów Samochodowych (RAF), Jeep Grand Cherokee Trackhawk osiągnął średnią prędkość ponad 257 km/h na dystansie 1 km ze startu lotnego i średnią prędkość powyżej 100 km/h ze startu z miejsca. Czujniki GPS zarejestrowały natomiast maksymalną prędkość 280 km/h.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk potwierdził, że jest zdecydowanie najszybszym seryjnie produkowanym SUV-em na świecie. Pod jego maską pulsuje silnik V8 o mocy 710 KM i pojemności 6,2 litra. Pomimo imponujących rozmiarów, Trackhawk osiąga 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 290 km/h.

Udział w tym wydarzeniu oznacza poważne obciążenie układu hamulcowego ze względu na specyfikę pokrytego lodem jeziora Bajkał. W słońcu powierzchnia jeziora pokryta jest cienką warstwą wody, zmniejszając przyczepność do podłoża. Jednakże, nawet w takich warunkach Grand Cherokee Trackhawk zaprezentował doskonałe wyniki podczas hamowania dzięki układowi hamulcowemu Brembo z zestawem powiększonych hamulców przednich.
Maksymalną trakcję gwarantuje system napędu integralnego on-demand Jeep Quadra-Trac, obejmujący tylny, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i jednobiegową skrzynię rozdzielczą oraz system Selec-Track z pięcioma trybami dynamicznymi – auto, sport, tor, śnieg i holowanie – pozwalający kierowcy wybrać ustawienia pojazdu najbardziej odpowiednie do jego stylu jazdy i warunków otoczenia, optymalizując osiągi pojazdu na każdej nawierzchni, również podczas jazdy po lodzie.

Przed wyścigiem, z Grand Cherokee Trackhawk usunięto wszystkie niepotrzebne przedmioty i sprawdzono, czy poziom paliwa jest wystarczający. Każde okrążenia było wykonywane zgodnie z przepisami Rosyjskiej Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Średnia maksymalna prędkość została obliczona na dystansie 1 km (ze startu lotnego i z miejsca); kierowcy musieli pokonać 1 km na środku toru z maksymalną możliwą prędkością. Zasady nakazywały również, by kierowcy przejeżdżali przez bramki czasowe w obydwóch kierunkach tak, by sędziowie mogli obliczyć średni wynik. Aby umożliwić wymagane przyspieszenie i hamowanie, całkowita długość trasy wyniosła 12 km.

Oprócz tego, ogólna maksymalna prędkość osiągnięta w poszczególnych okrążeniach została wpisana do oficjalnej Księgi Rekordów Rosji.

Pierwsza edycja „Speed Days on Baikal Ice Festival” odbyła się w 2011 roku. W ciągu dotychczasowych ośmiu edycji, na jeziorze Bajkał ustawiono ponad 20 rekordów prędkości w różnych kategoriach pojazdów. Wszystkie próby ustanowienia rekordu odbywają się na naturalnym, „nieobrobionym” lodzie; przygotowanie trasy ogranicza się do usunięcia przeszkód (zaspy śnieżne, garby), które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu kierowców i sędziów. Wyniki rejestrowane są przez licencjonowanych sędziów z Rosyjskiej Federacji Samochodowej korzystających ze sprzętu do pomiaru czasu zatwierdzonego przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA).