Fiat 500 serii F zostanie oficjalnie zaprezentowany publiczności w dniu 10 lutego 2019 na terenie wystawy „The Value of Good Design” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA).
Po nabyciu przez MoMA w Nowym Jorku Fiata 500 serii F, które miało miejsce w zeszłym roku, po raz pierwszy 500 będzie prezentowana publiczności na wystawie „The Value of Good Design„, która odbywać się będzie od 10 lutego do 27 maja 2019 w słynnym nowojorskim Muzeum. Z wykorzystaniem zasobów MoMa, „The Value of Good Design” opowiada historię przemysłowego wzornictwa.
«500 jest jedyną ikoną włoskiego stylu, która nigdy nie wyszła z mody i która dzięki swoim niepowtarzalnym cechom oraz wyrazistemu charakterowi zyskała na przestrzeni dziesiątek lat niezliczoną rzeszę miłośników na całym świecie – powiedział Luca Napolitano, dyrektor Fiata i Abartha na regionu EMEA. Od 1957 roku, Fiat 500 wnosił odrobinę koloru oraz uśmiechu w szarą rzeczywistość swoich Klientów w każdym zakątku globu, stając się ambasadorem Włoch i znaną ikoną wzornictwa i stylu „Made in Italy”».
Fiat 500.
Wystawiany w MoMA model to 500 serii F, najsłynniejsza 500 w historii, produkowana w latach 1965-1972. Jeśli policzymy inne wersje (Sport, D, L, R) pierwszej generacji, między 1957 a 1975 rokiem zostało wyprodukowanych w sumie ponad cztery miliony aut. Znakiem rozpoznawczym tego samochodu jest funkcjonalność oraz zastosowanie eleganckich i ekonomicznych materiałów. U podstaw konceptu Fiata 500 była idea, by wysokiej jakości wzornictwo było przystępne dla wszystkich. Rozwój niezawodnych i ekonomicznych samochodów, jak Fiat 500, miał na celu przede wszystkim zmotoryzowanie kontynentu europejskiego po wojnie. Poprzez design i swoje kluczowe znaczenie we włoskiej historii lat 50. XX w., Fiat 500 w połączoniu z innymi kolekcjami wystawianymi w MoMA, reprezentuje wiele typowych cech modernistycznego wzornictwa tamtych czasów.
Powszechnie nazywana „Cinquecento”, nowa 500 została zaprojektowana przez Dantego Giacosa, projektanta i inżyniera, i wprowadzona na rynek w 1957 roku. Pracujący dla Fiata od 1927 roku Giacosa, w swojej 43-letniej karierze był pomysłodawcą wielu ważnych dla Fiata projektów. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje oryginalna 500 „Topolino”, a następnie „Nowa” 500.
500, kompaktowy miejski samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu, został zaprojektowany, jako ekonomiczny pojazd dla masowej motoryzacji. Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych, projekt Giacosy maksymalizował przestrzeń wewnątrz, zapewniając zaskakująco dużo miejsca, by pomieścić czterech pasażerów. Montowany w standardzie składany dach z tkaniny nadawał temu ekonomicznemu samochodowi luksusowego charakteru, redukując jednocześnie użycie stali, niezwykle cennego w tamtych czasach materiału wykorzystywanego w produkcji.
Po tym bezdyskusyjnym sukcesie, po latach w 2007 roku nastąpiło wprowadzenie na rynek samochodu nowej generacji. Dzisiejsza 500, tak samo jak jej znamienity protoplasta, natychmiast odniosła ogromny sukces na całym świecie, zdobywając wiele nagród, w tym tytuł „Samochodu Roku ” oraz „Compasso d’oro”.
„The Value of Good Design”
Wystawa „The Value of Good Design” (10 lutego – 27 maja 2019) charakteryzuje się bogactwem przedmiotów użytkowych i artykułów gospodarstwa domowego, od wyrobów ceramicznych, szklanych, elektronikę, artykuły sportowe, aż po zabawki i grafiki. Wykorzystuje demokratyczny potencjał designu, rozpoczynając od inicjatyw Good Design MoMA z końca lat 30. aż po lata 50. oraz eksponując współczesne produkty o eleganckim wyglądzie i dobrym stosunku jakości do ceny. Eksponuje Fiata 500, jako doskonały przykład sztuki z dziedziny motoryzacji. Koncepcja Good Design wyszła nawet poza MoMA. Rządy obydwóch bloków walczących w zimnej wojnie wykorzystywały ją, jako istotne narzędzie odbudowy socjalno-ekonomicznej i postępu technologicznego w latach bezpośrednio po II wojnie światowej, a 500 jest tego doskonałym przykładem.
Wystawa stanowi ponadto do zwiadzających pytanie na temat znaczenia, jaki przyjmuje dzisiaj koncepcja „Good Design”, pochylając się jednocześnie nad tematem wartości połowy XX wieku i jak mogą one zostać przełożone i przedefiniowane dla społeczeństwa lat 2000. Odwiedzający mogą wyrobić swoje własne zdanie w tej kwestii, oglądając produkowane jeszcze klasyki i obserwując, jak MoMA poprzez swój design store stał się wyklądnią nowych idei dla międzynarodowego rynku.
Zobacz podobne artykuły

FCA na Poznań Motor Show 2019.
Sprawdź szczegóły
Fiat Tipo zwycięzcą plebiscytu Fleet Awards Polska 2018
Sprawdź szczegóły
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio nagrodzona tytułem „Driver’s Award” w konkursie Carwow Awards 2018
Sprawdź szczegóły