- Od 4 do 7 października powraca legendarny „Targa Florio”, najstarszy na świecie wyścig samochodowy, który w tym roku odbywać się będzie po raz 102. i którego sponsorem będzie marka Abarth.
- Na Targa Florio Classica rywalizować będą trzy egzemplarze z kolekcji FCA Heritage: Abarth 2400 coupé (1964), Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu nowej „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595″ oraz Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974).
- Każdy z tych samochodów reprezentuje jedną z trzech dużych „kategorii” samochodów cywilnych produkowanych przez markę, czyli: samodzielnego konstruktora samochodów granturismo najwyższej klasy, twórcę stuningowanych samochodów Fiata o małej pojemności oraz twórcę sportowych aut na bazie popularnych samochodów produkowanych seryjnie, po przejęciu przez Fiata w 1971 roku.
- Aby uczcić 110. rocznicę urodzin założyciela marki, w wydarzeniu weźmie udział Anneliese Abarth oraz kierowca i technik testujący Abartha – Eris Tondelli, który projektował legendarne 595.
- Na placu Verdi w Palermo wystawiana będzie aktualna gama marki Abarth, natomiast w znanym Mondello można będzie przetestować niektóre modele z logo Skorpiona.
- Nierozerwalna więź pomiędzy Abarthem a sportem motorowym, to historia sukcesów zarówno w wyścigach na czas, jak i w rajdach. W ostatnich dwóch edycjach Targa Florio Rally powróciły emocje z tamtych lat, dzięki powrotowi do wyścigów Abartha 124 rally.
Od 4 do 7 października na Sycylii odbywać się będą „Targa Florio Classica”, cykliczne zawody samochodów zabytkowych, które nawiązują do najstarszych na świecie wyścigów samochodowych, pierwotnie planowanych, finansowanych i organizowanych przez magnata z Palermo Vincenza Florio, którego celem było ustanowienie „praktycznego i dokładnego kryterium do oceny samochodu podróżnego”. Zawody, w różnych formach, odbywały się od 1906 roku. Organizowana przez AC Palermo, we współpracy z Automobile Club d’Italia, tegoroczna edycja sponsorowana jest przez markę Abarth, którą łączy wyjątkowa więź z tymi wyścigami.
FCA Heritage, dział Grupy zajmujący się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego włoskich marek FCA, wybrał trzy egzemplarze Abartha z własnej kolekcji, by ścigały się na Targa Florio Classica. Są to: Abarth 2400 coupé (1964), Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974) oraz Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu nowej „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595″. Każdy z tych samochodów reprezentuje jedną z trzech dużych „kategorii” samochodów cywilnych produkowanych przez markę. I tak, 2400 z nadwoziem Alleman, jest konkretnym przykładem Abartha, jako samodzielnego konstruktora samochodów granturismo najwyższej klasy; „charakterna” A112 przypomina o wejściu Abartha do działu wyścigów Fiata, po przejęciu Abartha w 1971 roku. Wreszcie, zwinny Fiat 500 stuningowany został przy użyciu nowej skrzyni tuningowej 595 stworzonej przez FCA Heritage, jako wyraz hołdu dla wspaniałego okresu, w którym Abarth stworzył słynne wersje tuningowe samochodów Fiata o małej pojemności.
Ponadto, by uświetnić 110. rocznicę urodzin Carlo Abartha (Wiedeń,15 listopada 1908-23 października 1979), w sycylijskim wydarzeniu uczestniczyć będą dwie osobistości, które mają symboliczne znaczenie dla marki: Anneliese Abarth, która otworzy imprezę za kierownicą 2400 Coupé, należącego kiedyś do jej męża oraz Eris Tondelli, legendarny kierowca i technik testujący Abartha, który pracował nad projektem 595 w latach 60. i który poprowadzi Fiata 500, stuningowanego przy użyciu repliki skrzyni tuningowej. Ponadto, na placu Verdi w Palermo wystawiana będzie aktualna gama marki Abarth, a w znanym Mondello można będzie przetestować niektóre modele z logo Skorpiona.
Równocześnie z Targa Florio, a dokładnie na dni 1, 2 i 3 października, FCA Heritage zorganizował w Motor Village Palermo specjalną sesję certyfikacji autentyczności, skierowaną do wszystkich sycylijskich właścicieli zabytkowych samochodów Abarth i Lancia. Eksperci tego działu będą do dyspozycji kolekcjonerów i miłośników chcących lepiej poznać działalność i usługi świadczone przez Heritage. Na spotkanie można się umówić, pisząc na adres heritage@fcagroup.com.
Abarth 2400 coupé (1964).
Pod projektem tego wspaniałego coupé podpisał się Michelotti, a zostało ono zaprezentowane w Genewie w 1959 roku. Jest to wersja Gran Turismo Fiata 2100, który był produkowany w zakładach karoserii Allemano w latach 1962-1964, najpierw pod nazwą 2200 coupé, a w ostatnim roku – kiedy zostało stworzone na bazie Fiata 2300 – jako 2400 coupé. 6 cylindrów w rzędzie 2400, rozwijającego moc 140 KM, pozwoliło osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Samochód należał do samego Carlo Abartha.
Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974).
Zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Turynie w październiku 1969 roku, Autobianchi A112 to wygodny, luksusowy samochód użytkowy, dzięki swoim kompaktowym rozmiarom idealnie nadający się do miasta. Bardzo interesujący jest schemat mechaniczny tego auta: zamontowany z przodu 4-cylindrowy silnik oparty był na jednostce wykorzystywanej w Fiacie 850 i umieszczony został poprzecznie; napęd był na przód, a zawieszenia były z niezależnymi kołami. W 1971 roku zadebiutowała zaprojektowana we współpracy z marką Abarth sportowa wersja A112 Abarth, która mogła poszczycić się zwiększoną pojemnością, mocą i momentem obrotowym. Oczywiście, odbiło się to pozytywnie na osiągach: A112 Abarth przekraczał 150 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w nieco powyżej 12 sekund. Również estetyka samochodu została zmieniona tak, by wyglądał bardziej sportowo: w środku zestaw wskaźników został wzbogacony o obrotomierz, amperomierz, manometr i termometr oleju. We wnętrzu znajdowały się ponadto wygodne fotele oraz aluminiowa, trójramienna kierownica. Niedawno zakupiony przez FCA Heritage egzemplarz biorący udział w Targa Florio Classica pochodzi z drugiej serii.
Fiat 500 (1974) stuningowany przy użyciu „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595″.
W sycylijskich zawodach weźmie udział również legendarny Fiat 500 stuningowany przy pomocy „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595″. 500 – prawdziwe „laboratorium na kółkach”, specjalnie przystosowany przez FCA Heritage do przetestowania repliki skrzyni tuningowej – będzie testowany przez niezwykłego eksperta: kierowcę Erisa Tondelli, który pracował nad projektem tych samochodów w latach 60.. Skrzynia tuningowa jest repliką takiego samego zestawu, który tworzył historię Abartha i ustanowił go marką, która wynalazła zestawy tuningowe do samochodów przeznaczonych do masowej produkcji. W nowym zestawie znajdują się: tuleje i tłoki o średnicy 73,5 mm, sprężyny zaworowe, wałek rozrządu, uszczelka głowicy, miska olejowa, gaźnik Weber 28, kompletny wydech oraz wsporniki mocujące. Wszystkie elementy umieszczone są w specjalnej, drewnianej skrzyni z grafiką inspirowaną oryginałem i z plombą Abarth Classiche, która gwarantuje, że produkt został zaprojektowany i stworzony zgodnie ze sportową tradycją marki z logo Skorpiona.
Nierozerwalna więź pomiędzy Abarthem a wyścigami.
Abarth może poszczycić się tradycją odnoszenia sukcesów na Targa Florio, w tym wieloma zwycięstwami w różnych kategoriach, szczególnie dzięki Abarthom 1000 SP, idealnie czującym się na drogach Le Madonie, które pozwoliły wielu kierowcom osiągnąć imponujące wyniki również w klasyfikacji ogólnej. Na szczególną uwagę zasługują również zwycięstwa Abarthów 124 Rally w ostatnich edycjach lat 70.. Od kiedy w 1978 roku Targa Florio przekształciła się z wyścigów na czas w rajd, Abarth odniósł wiele zwycięstw w ogólnej klasyfikacji: dwa Abarthem 131 Rally w 1979 roku z Adartico Vudafieri za kierownicą i w 1980 z Mario Pasettim; dwa Fiatem Punto Super 1600, w 2003 i 2004 roku, prowadzonym przez Paolo Andreucci, który powtórzył swój sukces również w 2006 roku, jadąc Abarthem Grande Punto S2000. W 2009 roku ten sam model, jako pierwszy przekroczył linię mety z Lucą Rossettim za kierownicą. Również pracy Abartha można przypisać 9 pierwszych miejsc zajętych przez Lancię Rally i Lancię Deltę S4 i Integrale, samochody zaprojektowane przez inżynierów marki z logo Skorpiona. Wreszcie, należy przypomnieć, że w ostatnich dwóch edycjach Targa Florio udało się odtworzyć emocje z tamtych lat, dzięki powrotowi do wyścigów Abartha 124 rally, stworzonego, by przywrócić widowiskowość w tej dyscyplinie.
Zobacz podobne artykuły

Triumf Alfy Romeo na Mille Miglia 2018
Sprawdź szczegóły
Marka Jeep uhonorowana tytułem Fleet Leader 2018 na Targach Fleet Market 2018
Sprawdź szczegóły
Oferta promocyjna marek Fiat, Abarth, Alfa Romeo oraz Jeep na czerwiec 2018
Sprawdź szczegóły