Alfa Romeo, która zwyciężyła w pierwszym Gran Premio i w pierwszych Mistrzostwach Świata w historii Formuły 1, składa hołd najważniejszym wyścigom samochodowym, które angażują miliony pasjonatów i kibiców na całym świecie: w niedzielę 14 kwietnia w Chinach odbędzie się emocjonujący 1000. wyścig.
Długa i ekscytująca historia Formuły 1 rozpoczęła się w 1950 r., kiedy ta dyscyplina sportu stała się globalna, dzięki pierwszym „Mistrzostwom Świata Formuły 1″, które w rzeczywistości odbywały się niemal wyłącznie na torach europejskich. Pierwszy wyścig odbył się na pełnym zakrętów torze Silverstone, historycznej lokalizacji Grand Prix Wielkiej Brytanii i nadal jednym z najważniejszych torów wyścigowych. Było to 13 maja sześćdziesiąt dziewięć lat temu, od tamtego czasu świat motoryzacji zmienił się radykalnie. Niezmienne pozostały jedynie dwa czynniki: entuzjazm publiczności i obecność bolidu Alfa Romeo na linii startowej tak pierwszego, jak i tysięcznego Grand Prix.
Zespół wyścigowy Alfy Romeo pojawił się na torze z czterema bolidami „158″, za kierownicą których zasiedli Giuseppe „Nino” Farina, Juan Manuel Fangio, Luigi Fagioli i Reg Parnella, jako ukłon w kierunku kraju gospodarza. Samochody zdobyły pierwsze cztery miejsca w kwalifikacjach, zajmując wszystkie miejsca w pierwszej linii wyścigu.
Inżynier i projektant Alfy Romeo, Giuseppe Busso powiedział kiedyś, wspominając tamte czasy, że prawdziwym problemem dla zespołu trzech „F” – Farina, Fangio i Fagioli – było ustalenie kolejności na podium. Alfa Romeo 158 osiągała moc 350 KM i maksymalną prędkość 290 km/h, a Nino Farina, w tym doniosłym dniu 13 maja, zdobył pole position, wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu i wygrał wyścig.
Do zakończenia Mistrzostw, Tipo „158″ zwyciężyła w sześciu z siedmiu wyścigów należących do klasyfikacji, nie biorąc udziału, podobnie jak pozostali producenci europejscy, w wyścigu Indianapolis 500. Alfa Romeo pozostała niepokonana po debiucie w wyścigu GP Silverstone, zdobywając pierwsze trzy miejsca w klasyfikacji. Nino Farina został pierwszym kierowcą, który sięgnął po tytuł mistrza świata nowopowstałej Formuły 1. Sukces ten powtórzono w następnym roku, gdy bolid 159 ponownie zdobył tytuł mistrza świata, tym razem dzięki mistrzowi Juanowi Manuelowi Fangio.
Od tamtego czasu sportowa legenda Alfy Romeo wzbogaciła się o liczne zwycięstwa i miejsca na podium w wielu międzynarodowych mistrzostwach, w tym w Formule 1. I właśnie od dwóch sezonów, chorągiew z emblematem węża „Biscione” ponownie powiewa na torach wyścigowych całego świata. Stale rozwijający się zespół zajął w minionym sezonie ósme miejsce, zaznaczając swój powrót do świata wyścigów. W tym roku, nowy zespół „Alfa Romeo Racing” będzie kontynuował tradycję doskonałości technicznej i włoskiego stylu, charakterystyczną dla marki Alfa Romeo, wspinając się na sam szczyt w sportach motorowych.
W zespole „Alfa Romeo Racing” wystartuje Antonio Giovinazzi, pierwszy Włoch za kierownicą Formuły 1 po ośmiu latach przerwy udziału włoskich kierowców oraz Mistrz Świata 2007, Kimi Räikkönen, który zdobył punkty w pierwszych dwóch wyścigach. W ten sposób trwa nadal legenda Quadrifoglio Verde, czyli zielonej, czterolistnej koniczynki, która od 1923 roku wyróżnia najmocniejsze modele Alfa Romeo.