• 3000 kilometrów, siedem etapów i 400 załóg z całego świata: to tylko niektóre rekordy tegorocznej edycji Rajdu Pandy, cyklicznych zawodów przeznaczonych samochodów Panda 4×2 i 4×4 wyprodukowanych przed 2003 r.
  • Z Madrytu do Marrakeszu, po pustynnych szlakach wśród krajobrazów o bezkresnym horyzoncie.
  • Kolumnie zabytkowych Pand towarzyszyła nowa Panda Cross 4×4: symboliczne „przekazanie pałeczki” pomiędzy zasłużonym odkrywcą z lat 80. a niekwestionowaną królową europejskich metropolii.
  • Zarówno zabytkowe, jak i współczesne Pandy wyróżnia ta sama solidna konstrukcja i funkcjonalność. Dlatego też od 1980 r. ponad 7,5 mln kierowców wybrało właśnie ją, jako swój manifest „wolności na czterech kołach”.

To już jedenasta edycja cyklicznego Rajdu Panda przeznaczonego dla modeli Panda 4×2 i 4×4 wyprodukowanych przed 2003 r., który stał się już klasyczną rundą w ramach rajdów terenowych – kategorii, do której należy legendarny Dakar – pomimo swojego amatorskiego charakteru. W tym roku z Madrytu wystartowało około 400 zabytkowych Pand pochodzących z całego świata. Karawana samochodów wyruszyła w podróż, aby pokonać ponad 3000 kilometrów, od stolicy Hiszpanii do perły pustyni, Marrakeszu.

Kolorowa karawana samochodów pokonała niedostępne miejsca, będące trudnym wyzwaniem nawet dla wielu większych samochodów terenowych. Trasa nie zniechęciła niepowstrzymanego Fiata, który, jak się okazało, doskonale radził sobie na drogach rozpalonych słońcem wiosek oraz na piaszczystych szlakach. Zabytkowym samochodom towarzyszył Fiat Panda Cross 4×4 z bieżącej produkcji, z silnikiem TwinAir Turbo 0,9, który pokonywał całą trasę z charakterystyczną pewnością siebie, czasami przybywając nawet na ratunek na pustynnych wydmach innym weteranom motoryzacji. Było to symboliczne „przekazanie pałeczki” pomiędzy przeszłością a teraźniejszością modelu, który od 1980 r. jest manifestem „wolności na czterech kołach” wybranym przez ponad 7,5 miliona kierowców w całej Europie.

Startująca w Madrycie (8 marca) malownicza karawana samochodów najpierw skierowała się w stronę wybrzeża, a dokładnie do portu Motril, a później, po krótkiej podróży promem, dotarła do jeziora Mohamed V w Maroku. Stąd wyprawa ruszyła w stronę piaszczystych torów wyścigowych, pustynnych terenów i widoków na bezkresnym horyzoncie, zahaczając o Bni Tadjide, Maadid, Merzouga, Tazoulait i Tansikht. Ostatni etap, 15 marca, zakończyła meta w słynnym Marrakeszu.

Mistrzem pustyni, entuzjastycznie przyjętym przez lokalnych mieszkańców, okazała się Panda Cross 4×4, spadkobierczyni legendarnej Pandy 4×4 powstałej 35 lat temu, która łączy system napędu typowy dla prawdziwego samochodu terenowego z kompaktowymi wymiarami i zwinnością miejskiego samochodu.
Panda Cross może pokonać każdą przeszkodę, dzięki dodatkowym 2,2 cm prześwitu w stosunku do wersji 4×2 i korzystnym wartościom kątów podwozia: najazdu 24o, rampowego 21i zejścia 34o.
Do tego dochodzi lepsze zachowanie podczas jazdy w terenie, dzięki stałemu systemowi napędu na wszystkie koła – wprowadzonemu po raz pierwszy w tym segmencie właśnie w modelu Panda – połączonemu z selektorem trybu jazdy oferującym trzy różne ustawienia (Auto, Off-Road i Gravity Control). W trybie Auto, Panda Cross 4×4 zachowuje się jak samochód z napędem na przednie koła, a tylne koła uzyskują większą przyczepność tylko w razie potrzeby.
W trybie „Off-Road”, moment obrotowy jest rozłożony na wszystkie cztery koła, a siła napędowa, dzięki funkcji elektronicznie blokowanego mechanizmu różnicowego (ELD) jest przenoszona na koła o największej przyczepności. Natomiast w trybie „Gravity Control”, system utrzymuje stałą prędkość przy zjeździe ze stromego wzniesienia, optymalizując kontrolę nad samochodem.

Sukces „Rajdu Panda 2019″ uzupełnia liczne rekordy w zakresie technologii i sprzedaży modelu. Nieprzypadkowo, Panda jest najlepiej sprzedającym się samochodem miejskim w Europie od 15 lat i niekwestionowanym liderem we Włoszech od 2012 roku. Oprócz tego, że był to pierwszy samochód miejski z napędem 4×4 (1983), Panda była również pierwszym autem w swoim segmencie, który w 2004 roku mógł pochwalić się zdobytym tytułem „Samochodu Roku ” i pierwszym samochodem miejskim, który dotarł na wysokość 5200 metrów położoną u stóp Mount Everest. W 2013 roku był pierwszym samochodem w swojej klasie, w którym wprowadzono autonomiczny system awaryjnego hamowania (AEB). W ubiegłym roku, Panda Waze, najbardziej „social” miejski samochód w historii, była gwiazdą w Pandino (CR) podczas największego na świecie zlotu samochodów Panda, który zgromadził 365 samochodów pochodzących z całej Europy.

RAJD PANDA 2019 RANKING KOŃCOWY.

Kategoria 4×4

1)      Francisco Javier Vila – Lluis Torrescasana

2)      Paolo Colasanti – Enrico Marasca

3)      Xavi Garcia – Pol Morral

Kategoria 4×2

4)      Ivan Rodriguez – Mariela Gilsanz

5)      David Lopez – Juan Maria Merino

6)      Alvaro Hernan – Carlos Herna