- Debiut nowego Abartha 595 esseesse i 124 Rally Tribute będących hołdem dla 70-letniej historii pełnej stylu i osiągów, mocno zakorzenionej w sportach motorowych.
- Nowy Abarth 595 esseesse czerpie inspirację z legendarnego zestawu tuningowego z lat 60. i późniejszej edycji Abartha 500 z 2009 roku.
- Na szwajcarskim Salonie możemy podziwiać również ekskluzywnego Abartha 124 Rally Tribute, limitowaną edycję licząca zaledwie 124 egzemplarzy, dla uświetnienia zwycięstwo w FIA R-GT Cup 2018.
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie marka spod znaku Skorpiona świętuje 70 lat swojej historii, kolejny kamień milowy w historii sportów motorowych. Gwiazdami stoiska są nowy Abarth 595 esseesse i limitowana edycja Abarth 124 Rally Tribute, oba wyrażające autentycznego ducha wyścigów i chwalebną przeszłość marki w sportach motorowych.
Pierwszy samochód jest hołdem dla legendarnego zestawu tuningowego z lat 60., który został z powodzeniem ponownie zastosowany w 2009 roku w nowym modelu Abarth 500. Drugi debiut jest wyrazem uznania dla Abartha 124 rally, który po niezwykle udanym sezonie zakończonym zwycięstwem w FIA R-GT Cup i Rajdowych Mistrzostwach Europy oraz ponad 40 zwycięstwami w swojej kategorii w 12 różnych mistrzostwach krajowych, zamierza bronić w 2019 roku zdobytych tytułów i utrzymać pozycję lidera.
Nowy Abarth 595 esseesse.
Niesamowity Abarth 595 esseesse powraca, by tchnąć nowe życie w nazwę głęboko zakorzenioną w historii marki, kiedy zestawy tuningowe „esseesse” Karla Abartha z lat 60. Opracowane w celu zwiększenia osiągów samochodów z seryjnej produkcji, zrobiły ogromną furorę, rozsławiając jego imię.
W 1964 r. zadebiutował pierwszy Abarth 595 esseesse, stuningowany za pomocą gaźnika Solex 34 PBIC i specjalnego kolektora ssącego, odlanego ze stopu lekkiego razem z pokrywą zaworów, zwiększając moc samochodu do 32 KM. Na zewnątrz samochód był rozpoznawalny dzięki gumowym hakom, które służyły do zamknięcia pokrywy silnika zamiast zwykłego zamka i były umieszczone tam, gdzie obecnie znajduje się lakierowane logo Abarth. Ponadto, na masce silnika i pokrywie bagażnika „małego złego skorpiona” umieszczone były emblemat z monogramem „SS” wielkimi literami oraz cały napis „esseesse” małymi literami na desce rozdzielczej. Abarth 595 esseesse odniósł natychmiastowy sukces wśród włoskich entuzjastów samochodów sportowych.
Ten sam sukces powtórzono w 2009 roku dzięki oryginalnemu zestawowi tuningowemu „esseesse” opracowanemu dla nowego Abartha 500, który pojawił się na rynku w 2008 roku. Zestaw tuningowy zwiększył moc silnika do 160 KM i zmodyfikował ustawienie zawieszenia, dzięki specjalnym obniżonym sprężynom Eibach, okładzinom hamulców przednich o wysokiej sprawności i innym elementom wyraźnie inspirowanym wyścigami. Co więcej, dla zapewniania spełnienia najwyższych standardów kontroli i bezpieczeństwa, podobnie jak w tradycyjnym Abartcie, zestaw „esseesse” mieścił się w eleganckiej drewnianej skrzyni i mógł być sprzedawany i montowany wyłącznie w oficjalnej sieci serwisu tuningowego Abarth, podobnie jak słynny oryginał z lat 60.
Obecnie, 10 lat później, kultowy „esseesse” powraca, stając na czele gamy Abartha. Model jest wyposażony w silnik o mocy 180 KM, najpotężniejszą jednostkę oferowana przez markę. Przeznaczony dla pasjonatów bezkompromisowych osiągów, nowy Abarth 595 łączy w sobie nieodłączną adrenalinę i sportowy charakter marki spod znaku Skorpiona z charakterystycznym designem, stylem i możliwościami skomunikowania ze światem.
Zgodnie z najlepszą tradycją Abartha, samochód ten jest naprawdę wyjątkowy dzięki specjalnemu, wyposażeniu oferowanemu w standardzie zapewniającemu ekscytujące wrażenia z jazdy. A ponieważ dźwięk silnika jest podstawową zaletą wszystkich samochodów Abarth, standardowe wyposażenie obejmuje układ wydechowy Abarth by Akrapovic opracowany specjalnie dla samochodów spod znaku Skorpiona, łączący wyjątkowe osiągi i satysfakcjonujący, głęboki „ryk” silnika.
Nowy Abarth 595 esseesse wyposażony jest również w mocny i skuteczny układ hamulcowy Brembo, z powiększonymi zaciskami w kolorze czerwonym w połączeniu z wentylowanymi i perforowanymi tarczami. Układ hamulcowy Brembo, z czterema zamocowanymi na stałe przednim zaciskami w przednich kołach to gwarancja bardzo krótkiej drogi hamowania oraz doskonałej odporności na przegrzanie nawet po długim i agresywnym użytkowaniu, co powoduje zawsze pewne i bezpieczne czucie hamulca.
W standardzie dostępny jest również specjalny filtr powietrza „by BMC”, zapewniający lepszą wydajność przepływu powietrza dolotowego niż tradycyjne filtry, przy oczywistych korzyściach dla jakości spalania przez silnik, generowania mocy i w konsekwencji osiągów. Wyposażenie nowego Abartha 595 esseesse uzupełniają tylne amortyzatory Koni z zaworem FSD (Frequency Selective Damping), które optymalizują wrażenia podczas jazdy oraz poziom bezpieczeństwa, poprawiając trzymanie się drogi, prowadzenie i stabilność. Ponadto, standardowe wyposażenie obejmuje również system Uconnect HD z 7″ ekranem dotykowym, Abarth Telemetry, z integracją Apple CarPlay i kompatybilny z systemem Android AutoTM*.
Bogatemu standardowemu wyposażeniu towarzyszy wyjątkowa stylizacja estetyczna. Nadwozie nowego Abartha 595 esseesse wyróżnia się 17″ obręczami kół ze stopów lekkich Supersport z nowym, białym wykończeniem Racing White, bocznym pasem z napisem Abarth, oprawami lusterek i pasującą do całości nakładką na zderzak przedni i tylny. Wyjątkowość nowego Abartha „poświadcza” emblemat „Esseesse” umieszczony na nadwoziu, który wraz z logo „70th anniversary” sprawia, że ten sportowy samochód jest naprawdę wyjątkowy i ekskluzywny. Wyścigowy charakter Abartha 595 esseesse jest podkreślony również przez specjalne fotele sportowe fotele „Sabelt 70″ ze szkieletem z włókna węglowego oraz zespół pedałów z włókna węglowego. Ponadto, w modelu 595 jest teraz dostępna cała gama foteli Sabelt ozdobiona, z okazji 70. urodzin Abartha, liczbą 70 wyhaftowaną na zagłówkach. Fotele zostały jeszcze bardziej ulepszone pod względem kształtu, konstrukcji i tapicerki, dzięki czemu zapewniają intensywniejsze wrażenia z jazdy.
* Android Auto, Google Play i Google Maps to zastrzeżone znaki towarowe Google LLC.
Apple CarPlay to zastrzeżony znak towarowy Apple Inc.
Abarth 124 Rally Tribute.
W Genewie swoją światową premierę ma nowy Abarth 124 Rally Tribute, uświetniający triumf samochodu wyścigowego „124 rally”, który w zeszłym roku zdobył Puchar FIA R-GT oraz odniósł ponad 40 zwycięstw klasowych w 12 mistrzostwach krajowych. Wyprodukowany w limitowanej edycji zaledwie 124 egzemplarzy, nowy Abarth 124 Rally Tribute może pochwalić się ekskluzywnymi elementami wyposażenia, które czynią z niego prawdziwy „kolekcjonerski przedmiot”, o czym świadczy specjalny, jubileuszowy emblemat na błotnikach, a wewnątrz samochodu, metalowa, numerowana tabliczka potwierdzająca ekskluzywność pojazdu. Unikatowa stylizacja oraz niemające sobie równych standardowe wyposażenia czynią z tego samochodu symbol fundamentalnych wartości brandu: osiągów, kunsztu wykonania i doskonałości technicznej. Jak 124 spider, od którego pochodzi, nowy Abarth 124 Rally Tribute może pochwalić się wyjątkową dynamiką i zwinnością, przede wszystkim dzięki zastosowaniu samoblokującego mechanizmu różnicowego, oferowanego przez niewiele samochodów w tym segmencie – oraz masie skoncentrowanej w obrębie rozstawu osi. Jego niewielka waga zaledwie 1060 kg gwarantuje dużą zwinność przy doskonałym stosunku masy do mocy, wynoszącym 6,2 kg/KM. Pod maską kryje się mocny, czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,4 litra z technologią MultiAir. Posiadający homologację Euro6/D silnik wytwarza moc 170 KM (to znaczy około 124 koni na litr), zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm oraz maksymalną prędkość 232 km/h, a także przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy przy sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Wreszcie, samochód ten wykorzystuje dwuwahaczowe zawieszenie z przodu oraz multilink z tyłu. Oprócz tego, nowy Abarth 124 Rally Tribute oferuje legendarny układ wydechowy Record Monza z systemem dual mode, który umożliwia zmianę drogi przepływu spalin w zależności od ich ciśnienia, wyzwalając zawsze linearnie moment obrotowy i wydając piękny, głęboki dźwięk silnika. Również inne elementy wyposażenia nawiązują do świata wyścigów. Mowa tu o hamulcach zaprojektowanych i wyprodukowanych przez Brembo oraz 17″ obręczach kół OZ z ultra lekkich stopów z białym wykończeniem Racing, dających redukcję masy o 4 kg, korzystnie wpływającą na jakość prowadzenia i jeszcze bardziej sportowy wygląd.
Nowy Abarth 124 Rally Tribute dostępny jest w dwóch kolorach nadwozia: czerwonym Costa Brava i białym Turini, oba zestawione z pokrywą silnika w matowej czerni, przywołującą na myśl legendarnego Abartha 124 Rally, w którym zostało zastosowane to rozwiązanie z myślą, by słońce mniej oślepiało kierowcę. Ponadto, obudowy lusterek oraz nakładka zderzaka przedniego w stalowym kolorze zestawione są z czerwonymi kolorami nadwozia Costa Brava lub Corsa, w przypadku białego nadwozia Turini. W standardzie montowane są również luksusowe elementy wyposażenia, które wpływają na wysoki komfort. Są to: podgrzewane, skórzane siedzenia, alcantara, dywaniki Abarth oraz pakiet Radio Plus. Pakiet ten obejmuje wbudowany system multimedialny obsługiwany przez poręczną i intuicyjnie sterowaną gałkę znajdującą się na tunelu centralnym. W jego skład wchodzi również 7-calowy, kolorowy ekran, tuner cyfrowy DAB, dwa wejścia USB, wejście AUX oraz połączenie Bluetooth. Jest on zestawiony z nagłośnieniem Hi-Fi Bose z 9 głośnikami, z czego 4 wbudowane są w zagłówki. Pakiet obejmuje ponadto automatyczną klimatyzację.
Wśród oryginalnych akcesoriów dostępnych dla Abartha 124 spider w katalogu Mopar, na pierwszy plan wysuwa się hard top z włókna węglowego: nowoczesny, lekki i bezpieczny, nadaje samochodowi styl prawdziwego coupe’, zachowując jednocześnie emocje i radość prowadzenia prawdziwego roadstera. Wreszcie, seria akcesoriów, jak uchwyty na kubki ze srebrnymi pierścieniami, oraz aluminiowy kubek z logo 124 spider nadaje wnętrzu jeszcze bardziej ekskluzywnego charakteru, natomiast siatka zabezpieczająca bagaż z logo Mopar usprawnia organizację części bagażowej, zapewniając maksymalną swobodę na drodze.
Abarth, 70 lat stylu i osiągów głęboko zakorzenionych w sportach motorowych.
Historia marki z logo Skorpiona rozpoczęła się 31 marca 1949 roku, kiedy to Carlo Abarth (1908 – 1979) założył Abarth & C. przy wsparciu kierowcy Guido Scagliariniego. Na arenie sportowej zadebiutował on modelem 204 A (bazującym na Fiacie 1100), który natychmiast wygrał mistrzostwa Włoch 1100 Sport oraz Formułę 2. Od tamtej pory historia marki z logo Skorpiona była usłana sportowymi i przemysłowymi rekordami, pozostając wierną filozofii założyciela, czyli maksymalnym osiągom, dbałości o detale każdego produktu i ciągłym udoskonaleniom technicznym. To właśnie dzięki niezwykłym osiągnięciom Abartha 124 Rally, międzynarodowa publiczność mogła znów poczuć niesamowite emocje, rozbudzane od połowy lat ’50, kiedy to w efekcie coraz ściślejszej współpracy z Fiatem zaczęła rosnąć pula zwycięstw marki z logo Skorpiona: 10 rekordów świata, 133 międzynarodowe rekordy, ponad 10 000 zwycięstw na torze. Lista samochodów Abarth, które weszły do historii sportów motorowych jest naprawdę długa: począwszy od opływowych samochodów, stworzonych we współpracy z najważniejszymi, turyńskimi konstruktorami karoserii i bazujących na Fiacie, poprzez 850 TC, który zwyciężał na wszystkich międzynarodowych torach, w tym Nürburgring, aż po 2300 S, który na torze Monza ustanowił imponującą serię rekordów. Od 1971 roku Abarth stał się w pełni własnością Fiata Auto, a jego legenda była kontynuowana przez Fiata 124 Abarth, zwycięzcę Mistrzostw Europy w 1975 roku, 131 Abarth, mistrza świata wyścigów w 1980 roku oraz Ritmo Abarth.
Pomijając triumfy, pomimo, że zakorzeniły się one w zbiorowej pamięci, wyścigi stanowiły coś więcej dla inżynierów i techników marki z logo Skorpiona: były one surowym testem, podczas którego, w najbardziej niesprzyjających warunkach poddawane próbie były najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne, które później przenoszone były do samochodów cywilnych Abartha. Tylko w ten sposób można było osiągnąć maksymalnie wszystko pod względem osiągów, bezpieczeństwa i niezawodności. Obie, zaprezentowane w Genewie nowości nie stanowią tutaj wyjątku i z pewnością przyczynią się do utrwalenia handlowego sukcesu osiągniętego w 2018 roku, kiedy to marka odnotowała rekord sprzedaży w Europie, z prawie 23 500 sprzedanych samochodów i wzrostem na poziomie 36,5% w stosunku do 2017 roku. Rezultaty były znakomite szczególnie na niektórych rynkach: na przykład, w Wielkiej Brytanii, Abarth ustanowił rekord kraju, sprzedając ponad 5600 aut z 27% wzrostem, natomiast Hiszpania sprzedała 1450 samochodów przy wzroście 27%. Ponadto, w Europie w zawrotnym tempie rośnie rzesza fanów marki, o czym świadczy ponad 100 000 fanów zapisanych do społeczności Scorpionship Abarth. Aby uczcić te rezultaty, jak również historyczne urodziny, powstała gama Abartha „70th Anniversary”, składająca się z modeli Abarth 595, Abarth 124 i od teraz również Abarth 595 esseesse, rozpoznawalnych z zewnątrz po specjalnym logo, nadającym im unikatowego i ekskluzywnego charakteru.
Na Salonie Samochodowym 2109 w Genewie świętowane są również 70. urodziny legendarnego Abartha: organizatorzy wystawy przygotowali odpowiednio wyposażone miejsce, gdzie można będzie podziwiać specjalną wystawę gromadzącą zabytkowe samochody klasy Premium pochodzące z różnych kolekcji, które opowiadają o historii Abarth od najwcześniejszych lat. FCA Heritage pokaże prestiżowego Abartha 750 Record (1956), który w czerwcu tego samego roku ustanowił w sumie 14 rekordów prędkości oraz wytrzymałości w klasie H.
FCA Bank na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.
Również w tym roku na Salonie Samochodowym w Genewie na stoiskach marek Fiat Chrysler Automobiles, obecny jest FCA Bank. Dzięki specjalnie przygotowanym stanowiskom i obecności specjalistów ds. finansów, odwiedzający będą mogli zapoznać się z licznymi, opracowanymi dla poszczególnych rynków przez FCA Bank oraz spółkę zależną Leasys ofertami, by zaspokoić wszelkie potrzeby z zakresu mobilności.
FCA Bank oferuje produkty finansowe i ubezpieczeniowe, by wesprzeć sprzedaż prestiżowych marek samochodowych w 17 krajach europejskich i w Maroku w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem filii. W Szwajcarii, bank reprezentowany jest przez FCA Capital Suisse SA. Programy kredytowe, leasingi, wypożyczenia oraz finansowanie programów mobilności oferowanych przez FCA Bank są odpowiednio opracowane dla sieci sprzedaży, klientów prywatnych oraz flot samochodów firmowych. Więcej informacji dostępnych jest na stoiskach grupy FCA lub na stronach: www.fcabankgroup.com – www.leasys.com – www.fcacapital.ch
Styl życia.
Na Salonie Samochodowym w Genewie, grupa FCA prezentuje stworzone we współpracy z różnymi firmami nowe projekty licencyjne, których celem jest zapewnienie rozpoznawalności marek również poza światem motoryzacji. Są to ekskluzywne produkty, które odzwierciedlają wartości marki i są wyrazem hołdu dla 70 lat istnienia marki z logo Skorpiona. By uczcić 70. urodziny marki Abarth, powstały dwa nowe, ekskluzywne produkty, które zostaną zaprezentowane na Salonie w Genewie: nowy, w całości wykonany z tytanu chronograf Breil, który wieloma akcentami, takim jak, na przykład znany pasek Abartha czy kultowy jubileuszowy emblemat Skorpiona, nawiązuje do świata motoryzacji. Światła reflektorów skierowane są również na nowe nagłośnienie audio Ixoost HIFI, które integruje system nagłośnienia BluetoothTM z repliką słynnego tłumika Record Monza.