• Fiat 500 i Fiat Panda, będące od zawsze liderami w Europie w swoim segmencie, to pierwsze samochody miejskie FCA wzbogacone o nową technologię Mild Hybrid dostępną z silnikiem benzynowym.
  • Nowy Fiat 500 i Panda Hybrid stanowią pierwszy krok na drodze do zelektryfikowania marki Fiat.
  • Hybrydy są napędzane przez nowy, 3-cylindrowy silnik z rodziny FireFly zapewniający moc 70 KM, zestawiony z systemem BSG (Belt integrated Starter Generator) o mocy 3,6 kW.
  • Klientom oferuje się zmniejszone nawet o 30% (w zależności od modelu) spalanie i emisję CO2, jak również ulgi podatkowe oraz przywileje związane z ruchem pojazdów hybrydowych w centrum miasta, zgodnie z lokalnymi przepisami.
  • 500 i Panda odzwierciedlają dwie „dusze” marki Fiat. Pierwsza, bardziej emocjonalna, jest ikoną mody i designu. Druga, funkcjonalna i modna, to
    5-drzwiowa Panda.  Wspólnie mogą zaspokoić potrzeby i obecne wymagania każdego Klienta, a teraz po raz pierwszy łączą się w jednej specjalnej serii: Hybrid Launch Edition.

Fiat 500 i Fiat Panda, niekwestionowani liderzy wśród miejskich samochodów, będą pierwszymi modelami FCA w tym segmencie, w których zastosowano nową technologię hybrydową.
Dostępne od lutego 2020 roku, nowa 500 i Panda Hybrid, znów zrewolucjonizują mobilność i uczynią hybrydę dostępną dla wszystkich, stając się w Europie nowym punktem odniesienia pod względem zelektryfikowanej mobilności w mieście.

Nowe 500 i Panda Hybrid dysponują wszystkimi zaletami wydajnego, kompaktowego, lekkiego oraz przystępnego napędu hybrydowego. Krótko mówiąc, jest to najlepsze rozwiązanie dla miejskiego samochodu, spójne z podejściem marki Fiat, będącej przez ostatnie 120 lat pionierem technologii i innowatorem w dziedzinie mobilności, która z biegiem lat jest coraz bardziej zrównoważona.

Rok 2020 to nowy krok milowy w historii Fiata, który wraz z wprowadzeniem nowych hybrydowych wersji 500 i Pandy rozpoczyna proces elektryfikacji marki, kontynuowanej wraz z rozpoczęciem produkcji nowej 500 w Turynie. Ten w 100% elektryczny model będzie odgrywał kluczową rolę w strategii e-Mobility by FCA, w ramach której w 2020 roku Grupa zaoferuje szereg produktów i usług, by zapewnić Klientom pełną i zrównoważoną mobilność.

Ponadto, po raz pierwszy w historii dwóch kultowych i uzupełniających się modeli marek Fiata, 500 i Panda będą dostępne w wyjątkowej serii specjalnej: ekskluzywnej „Launch Edition”, w której zadebiutuje nowy silnik benzynowy Mild Hybrid łączący nowy, litrowy silnik 3-cylindrowy z rodziny FireFly o mocy 70 KM (51 kW) z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, silnik Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 średnio od 20 do nawet 30% dla Pandy Cross, bez obniżania osiągów, i zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy dzięki systemowi BSG, który umożliwia ciche, pozbawione wibracji uruchamianie silnika. Klienci korzystają również ze wszystkich zalet hybrydy (na przykład samochód jest zgodny z normą Euro 6D Final) i mogą cieszyć się ulgami podatkowymi tj., obniżoną akcyzą.

Serię specjalną można rozpoznać po ekskluzywnym emblemacie w kształcie litery „H”, który tworzą dwie krople rosy na środkowym słupku. Z kropli rosy, symbolu światła poranku, a zatem symbolu początku nowej ery, została zaczerpnięta inspiracja do nowego i ekskluzywnego koloru nadwozia w odcieniu zieleni „Verde Rugiada”, który zdobi obydwa samochody, idealnie harmonizując z ideą natury i innowacyjności. Ponadto, wszystkie modele wyposażone w silnik hybrydowy mają napis „Hybrid” umieszczony na pokrywie bagażnika.

Wewnątrz, zastosowana tapicerka foteli jest wierna filozofii zrównoważonego rozwoju całego projektu: idealnie pasuje zarówno do technologii FCA Mild Hybrid, jak i innowacyjnego charakterów dwóch kultowych modeli Fiata. W wersji Launch Edition, po raz pierwszy w motoryzacji, częściowo wykorzystano przędzę SEAQUAL®YARN, wykonaną ze specjalnego materiału z certyfikatem SEAQUAL INITIATIVE i uzyskiwaną z plastiku pochodzącego z recyklingu: 10% plastiku pochodzi z oczyszczania mórz, a 90% z lądu. By uzyskać SEAQUAL® YARN należy najpierw przekształcić plastik w płatki PET, później z tych płatków wytworzyć przędzę, z której produkowane są tkaniny.  W fazie tkania, poliester pochodzenia morskiego jest mieszany z innymi, przyjaznymi dla środowiska włóknami, które są poddawane recyklingowi lub pochodzą z odzysku. Ten „zielony proces” oparty na oszczędności wody i energii kończy się zastosowaniem ekologicznych barwników i wykończeń. Fiat współpracuje z SEAQUAL INITIATIVE, wspierając w ten sposób oczyszczanie oceanów i podejmując walkę z zaśmiecaniem wód morskich.
Oba nowe modele Fiat 500 i Panda Hybrid Launch Edition zadowolą zatem Klientów, dla których wygląd zewnętrzny samochodu jest tak samo ważny, jak i kwestie ochrony środowiska i związane z nimi zużycia i emisje.

Fiat 500 i Panda, dwie uzupełniające się ikony Fiata, stają się symbolem miejskiej mobilności w Europie, z około 400 000 egzemplarzy sprzedanymi w ciągu roku. A teraz, dzięki wprowadzeniu technologii Mild Hybrid, 500 i Panda dodatkowo wnoszą znaczący wkład w bardziej zrównoważoną mobilność w mieście.

500 Hybrid Launch Edition można zamawiać od 10 stycznia br. w Salonach Fiata na terenie całej Europy, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone pod koniec miesiąca.

Jak działa technologia FCA Mild Hybrid benzyna.
Nowy silnik benzynowy Mild Hybrid, który opiera się na słynnym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk, to 1-litrowa, 3-cylindrowa jednostka o maksymalnej mocy 70 KM (51 kW) przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Głowica cylindrów ma dwa zawory na cylinder i pojedynczy wałek rozrządu z ciągłą zmianą faz rozrządu (rozrząd napędzany jest łańcuchem); kompaktowa komora spalania, kanały dolotowe „high-tumble” i zewnętrzny EGR zapewniają wyjątkowo wysoki stopień sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Stworzony we współpracy z firmą Teksid korpus silnika został wykonany z wysokociśnieniowego odlewu stopu aluminium z żeliwnymi tulejami cylindra, co pozwala skrócić czas rozruchu i zredukować masę silnika do zaledwie 77 kg. Ponadto, by zmaksymalizować efektywność silnika, straty tarcia zmniejszono za pomocą mechanizmu korbowego ze stosunkiem skoku do średnicy cylindra wynoszącym 1,24 oraz przesunięto korbowód o 10 mm.

System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie, przy maksymalnej mocy 3,6 kW, do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop & Start i wspomagania go podczas przyspieszania.

Dzięki tej technologii, silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Silnik Mild Hybrid najnowszej Pandy i 500 Hybrid Launch Edition zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514 (poprzecznie montowana skrzynia biegów, napęd na przód), z wyposażeniem mającym na celu zwiększenie zwrotności i poprawę wydajności. Mowa tu o nowych łożyskach i uszczelkach o niskim współczynniku tarcia, zastosowaniu specjalnego, wysokiej jakości smaru i niespotykanego dotąd przełożenia 6. biegu, które poprawia spalanie paliwa podczas jazdy poza miastem. Uwzględniono także aspekt związany z komfortem, optymalizując system wsparcia wyboru optymalnego biegu. Wreszcie, nowy system przewiduje obniżenie całego zespołu napędowego o 45 mm, co powodując obniżenie środka ciężkości pozytywnie wpływa na zachowanie samochodu na drodze.

Nowa rodzina FireFly została opracowana przez Grupę FCA, by zaoferować gamę mniejszych silników benzynowych, charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa i wzorcowymi osiągami o szerokim zakresie zastosowań. Budowa nowych silników gwarantuje wydajność, modułowość i znaczny poziom standaryzacji komponentów i procesu produkcyjnego, jak również elastyczność i przystosowanie do dalszych ewolucji.

Fiat 500 i Panda.
Dzięki ciągłym innowacjom technologicznym i ponadczasowemu stylowi, nowa Hybrid Launch Edition po raz kolejny podnosi prestiż tych dwóch ikon Fiata, które wzajemnie się uzupełniają: w segmencie samochodów miejskich, według Fiata, 500 reprezentuje bardziej „stylowe” oblicze, a Panda bardziej „funkcjonalne”.

Fiat 500 jest jednym z najbardziej reprezentatywnych przykładów włoskiej pomysłowości, który od wielu pokoleń zdobywa swoich Klientów. Wprowadzona na rynek w 1957 roku i powtórnie odrodzona w 2007, kultowa 500 zmotoryzowała Europę w latach 60., a następnie w pierwszej dekadzie XXI wieku, całkowicie zrewolucjonizowała kategorię samochodów miejskich, oferując niespotykane dotąd w tym segmencie połączenie stylu i innowacji technologicznych. A teraz, dzięki 500 Hybrid Launch Edition, nadal będzie odgrywać wiodącą rolę w mobilności miejskiej, w której w ubiegłym roku, po jedenastu latach istnienia, zanotowała najlepszy wynik w historii, około 194 000 sprzedanych samochodów. Jednym ze składników tego sukcesu jest ponad 30 serii specjalnych, które dały możliwość odkrywania nieznanych dla miejskiego samochodu terytoriów. Teraz nadszedł czas 500-ki Hybrid Launch Edition, która ma kontynuować podróż po świecie technologii w kierunku przyszłej mobilności w trzecim tysiącleciu.

Równie fascynująca jest historia Fiata Pandy, który od ponad 40 lat w niepowtarzalny sposób obrazuje podejście do samochodu w codziennych relacjach: bardziej bezpośredni i swobodniejszy. Swój sukces zawdzięcza kompaktowym rozmiarom zewnętrznym, dużej przestrzeni wewnątrz z możliwością konfiguracji dla różnych potrzeb transportowych, szerokiemu wyborowi silników i licznym kombinacjom kolorystycznym.

W sumie ponad 7,5 miliona klientów ujęła prostota i efektowność modelu, prawdziwa kwintesencja cech marki Fiat. Ponadto Panda zawsze była zwiastunem nowości w całym segmencie: był to na przykład pierwszy miejski samochód z napędem na cztery koła (1983), pierwszy w swoim segmencie samochód, który zdobył prestiżowy tytuł „Samochodu roku” (2004) i w tym samym roku pierwszy miejski samochód, który dotarł na wysokość 5200 metrów, u stóp Mount Everestu. Długa lista rekordów została wzbogacona również w 2006 roku, kiedy to Fiat Panda został pierwszym miejskim samochodem produkowanym na szeroką skalę z zasilaniem na metan. W 2013 roku z kolei, był to pierwszy samochód w tym segmencie, który wprowadził system aktywnego hamowania. A teraz nadchodzi Panda Hybrid Launch Edition, gotowa by zrewolucjonizować mobilność w mieście, zaspokajając nowe potrzeby miłośników Pandy, globalnej społeczności, która patrzy w przyszłość z coraz większym poszanowaniem dla środowiska.

SEAQUAL INITIATIVE.
SEAQUAL INITIATIVE to wyjątkowa platforma łącząca emocje i zaangażowanie w walkę z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi oraz mająca nieść pomoc lokalnym społecznościom w przejściu na gospodarkę o obiegu zamkniętym. SEAQUAL INITIATIVE ma na celu nawiązywanie i kierowanie współpracą pomiędzy branżą przemysłową, organizacjami pozarządowymi, rybakami, poszczególnymi społecznościami oraz władzami lokalnymi i krajowymi w celu stworzenia infrastruktury niezbędnej do nadania wartości wyrzucanych do morza odpadów. Pomaga również oczyścić nasze oceany z odpadów, tworząc z nich szeroką gamę wysokiej jakości zrównoważonych produktów wykonanych z SEAQUAL® YARN, który zawiera Upcycled Marine Plastic, a pochodzenie produktów jest znane i poświadczone certyfikatami. Wybierając produkty zawierające Upcycled Marine Plastic, ludzie wiedzą, że pomagają w walce z zanieczyszczeniami z tworzyw sztucznych. Wspierając SEAQUAL INITIATIVE, Fiat staje się częścią międzynarodowej społeczności zajmującej się oczyszczaniem oceanów i pomaganiem lokalnym społecznościom.